Esther Verhoef vertelt over haar nieuwe boek Nazomer

EstherVerhoef_Nazomer_interview

Fotograaf Carli Hermes

Op 4 juli verscheen het nieuwe boek van Esther Verhoef, getiteld Nazomer. Een roman dit keer. We worden getrakteerd op een reis door de tijd van Haute Couture van de jaren tachtig tot nu. En met een titel als Nazomer belooft dit de must-read te worden voor de zomer van 2017. Esther vertelt over haar nieuwe roman.

Door Kim 

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten? 
‘Nazomer vertelt het verhaal van een kind uit een volksbuurt dat opgroeit tot een gevierd modeontwerpster.’

Wat was je inspiratie voor dit boek?
‘Als je opgroeit kom je voor talloze keuzes te staan, die stuk voor stuk je pad bepalen dat je uiteindelijk bewandelt. Opleiding, partners, wel of geen kinderen, banen. Door het maken van een keuze sluit je automatisch andere mogelijkheden uit. Welke keuzes leidden tot jouw leven en welk leven heb je niet geleefd? Ik heb dat willen uitvergroten door mijn hoofdpersoon voor extreme keuzes te plaatsen. Toen ik stijlicoon Iris Apfel in een documentaire zoiets hoorde zeggen als: “Op weg naar de top gaat er altijd iets verloren, soms ben je het zelf,” wist ik dat ik op de goede weg zat.’

Wat is de dieper liggende gedachte achter het verhaal?
‘Vrienden die in een vroeg stadium mee lazen, haalden allemaal verschillende dingen uit hetzelfde manuscript. Ze lazen bijna verschillende boeken. Dat vind ik mooi. Want Nazomer is bovenal een boek over persoonlijke ontwikkeling, en hoe die kan botsen met je afkomst en je familie, de cultuur waar je uit voortkomt. Het is een universeel, en ook actueel boek geworden.’

Esther Verhoef-nazomer-interview Je geeft ons een kijkje in het hoofd van een succesvolle Nederlandse ontwerpster. Houd je van mode? 
‘Toen ik begon met schrijven had ik niet zoveel met mode. Ik koos hiervoor omdat ik een creatieve hoofdpersoon zocht die geen schrijver was zoals ikzelf. Haar creatieve geest vindt geen aansluiting bij de omgeving waarin ze opgroeit. De stap van schrijven naar mode is niet zo groot, goede ontwerpers vertellen een verhaal met hun collecties. Gedurende het schrijfproces ben ik anders naar mode gaan kijken. Mode wordt vaak gezien als oppervlakkig, snobistisch, leeg, terwijl het een fascinerende wereld is waar we allemaal mee te maken hebben. Mode is taal, communicatie. Met wat we aantrekken voor we de deur uitgaan zeggen we wie we zijn of willen zijn en bij wie we horen of willen horen. Ook als je een fleecetrui aantrekt.’

 

Maar je schrijft toch over high fashion?
‘High fashion geeft richting aan al die modelagen eronder; wat je bij H&M ziet hangen is niet zelden een vertaling van een duur designerstuk, van kunst die mode ook kan zijn. Ik stond er voor het schrijven aan Nazomer niet echt bij stil dat elke religieuze, politieke of sociale verschuiving zijn weerslag heeft op de mode. Punk, hoofddoekjes, schoudervullingen voor vrouwen… Ik ben verrijkt uit dit schrijfproces gekomen en ik hoop dat de lezers er ook een beetje anders naar gaan kijken dan voorheen.’

 Ik wil heel dicht op de huid van mijn personages zitten

Tegelijkertijd neem je ons mee op een tijdreis door de modewereld van de jaren tachtig tot nu. Wat voor research heb je gedaan? 
‘Ik ben begonnen met het lezen van allerlei naslagwerken over mode, heel breed, van modetekenen tot boeken over textiel en leer, de geschiedenis van de mode, hoe modebedrijven werken et cetera. Ik heb alle modedocumentaires gekeken die ik te pakken kon krijgen en heb daarna mensen uit de modewereld benaderd. Via een insider kwam ik terecht op de fashion week in Parijs waar ik met het juiste polsbandje overal in en uit kon lopen. Heel leerzaam. Ik ben bij prijsonderhandelingen met mensen uit India aanwezig geweest, op coutureshows, de fashion week in Amsterdam. Ondertussen had ik abonnementen op alle modetijdschriften en nam ik ’s ochtends eerst alle modenieuwtjes op internet door alsof ik zelf een modebedrijf moest runnen.

Dat klink als een intensief proces. 
‘Heel intensief, maar zo werk ik altijd, ik wil heel dicht op de huid van mijn personages zitten. Als het voor mij echt aanvoelt, is het voor de lezer ook echt. Die echtheid is nodig, anders leef je niet mee en ik wil niets liever dan mensen achter de woorden laten verdwijnen in een andere wereld. Mooiste compliment kwam van een mode insider die mijn manuscript las en zei: Dit is de eerste Nederlandse roman die een inkijk geeft in onze wereld, waarbij je daadwerkelijk in het hoofd van een ontwerper kruipt.’

‘De definitie van succes is voor iedereen anders,’ merkte een journalist laatst op.
‘Beschouwt u zichzelf als succesvol?’
‘Natuurlijk,’ antwoordde ik.
‘Laat ik het zo stellen: als u terugdenkt aan uw tienjarige ik, bent u dan geworden wie zij graag wilde zijn? Zou zij trots zijn op wat ze heeft bereikt?’ Ik dacht. Ik dacht heel veel. Ik zei niets.
‘Nou?’ drong hij aan.
‘Ze zou het leven dat ik nu leid niet eens voor mogelijk hebben gehouden.’

– Uit Nazomer.

De hoofdpersoon groeit op in een volksbuurt. Is er een overeenkomst tussen de buurt waar je zelf opgroeide? 
‘De buurt waarin de jonge Claudia opgroeit is bijna een op een de volksbuurt waar mijn opa’s en oma’s woonden in de jaren zeventig en tachtig. Ik heb veel families gekend zoals die van Claudia en een en ander uit mijn geheugen kunnen optekenen. De saamhorigheid was groot toen, familie was alles. Ik koester de herinnering aan de zaterdagavonden waarop we gezamenlijk aten, erwtensoep, chinees of worstenbroodjes. Niet alleen familie, maar ook vrienden en vriendinnetjes, een losse oom of tante of logé, iedereen was welkom in het keukentje bij oma. Zo hield iedereen vanzelfsprekend contact met elkaar, wist je altijd wat er speelde. Die vanzelfsprekende lijm kennen veel families niet, of niet meer.’

Kijk je al uit naar de Meet & Greet op 2 juli in Amsterdam?
‘Uiteraard!’ 🙂

esther verhoef meet en greet

Wil jij er ook bij zijn? Stuur dan snel een mail naar actie@eci.nl en maak kans op twee kaarten. De Meet & Greet is op 2 juli bij uitgeverij Ambo | Anthos in Amsterdam van 14:00 tot 16:00 uur.

 

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *