Niki Smit: ‘100% jezelf zijn, dat is wat ik mijn lezers wil meegeven.’

Fotograaf Renee Bounin

Niki Smit is een veelbekroond schrijfster en illustrator. De 100%-serie is razend populair onder meiden. En op 6 juli ging de film 100% Coco in première, gebaseerd op het  gelijknamige boek. Tijd om de ROARRR  van Niki over onze website te laten klinken… 

Door Kim 

Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat je boek verfilmd zou worden?
‘Vorig jaar op mijn verjaardag ging er een persbericht uit dat 100% Coco verfilmd zou worden. Dat was voor mij wel het moment waarop ik dacht: ja, nu gaat het echt door. Ik had al met meerdere partijen om de tafel gezeten, maar pas toen ik met Tom de Mol en Marcel de Block in gesprek raakte dacht ik, dit gaat hem worden. We hadden gewoon een heel goede klik. We werden enthousiast van elkaar en zaten heel erg op een lijn. Dus dat was wel een heel leuke verjaardag.’

Wat vond je van de keuze van de casting?
‘De casting werd verzorgd door Tessa Schram en ik ben heel blij met de keuzes die zij heeft gemaakt. Ik vond iedereen spot on. En ze heeft best wel stoere keuzes gemaakt, want Nola, de hoofdrolspeelster, had nog nul ervaring. Maar ze heeft het fantastisch gedaan. Iedereen werd als het ware een beetje een familie, dat vond ik fantastisch om mee te maken.’

Hoe kwam je op het idee van Boudoir de Paris in 100% Coco?
‘Bij het Waterlooplein in de Staalstraat zit een heel leuk vintage winkeltje dat Retro Chic heet. Dat heeft voor mij model gestaan voor het winkeltje in 100% Coco. De mevrouw die daar werkt heeft ook heel veel liefde voor vintage kleding net als Alicia van Boudoir de Paris. Helaas was dit winkeltje te klein om te gebruiken voor de film. Toen hebben ze uiteindelijk Marble Vintage, dat ook een van mijn favorieten is, helemaal omgebouwd tot Boudoir de Paris. Zelfs met toonbank en de letters op het raam. Dat vond ik wel echt heel leuk om te zien.’

Mijn moeder maakte voor mij vaak poppenkleren matching met wat ik zelf aanhad.

film 100% Coco - Niki Smit - interview Waar komt die liefde voor mode vandaan?
‘Die liefde voor mode had ik vroeger al. Op vakantie wilde ik bijvoorbeeld altijd de modebladen lezen. En ik had veel belangstelling voor modeshows, ontwerpers en modetentoonstellingen. Daarnaast konden mijn moeder en mijn oma heel goed kleding maken. Dat kan ik dan weer niet. Maar die liefde voor mode zat er wel al een beetje in.’

Kon je ook aan je oma vragen of ze iets voor je wilde maken?
‘Jazeker, en ook aan mijn moeder. Zij maakte voor mij vaak poppenkleren matching met wat ik zelf aanhad. Zo hadden mijn poppen bijvoorbeeld dezelfde jas aan als ik.’

Ga je veel naar modeshows? 
‘Eigenlijk heb ik het daar nu te druk voor. Voorheen werkte ik als hoofdredacteur voor een modeblog. Toen ging ik wel regelmatig naar modeshows. Ik heb bijvoorbeeld de modeshows van Chanel drie keer gezien. Soms ging ik ook weleens stiekem onder een poortje door, zonder kaart…’

Hoe kwam je op het idee van 100%? 
‘Naast dat ik het visueel mooi vind staan, heb ik het vooral gekozen vanwege de boodschap die erachter zit. Namelijk 100% jezelf zijn. Dit is iets dat ik graag aan mijn lezers mee wil geven.’

100% jezelf zijn, dat is de boodschap achter mijn boeken

Wie is 100% Niki Smit?
‘Ik denk dat ik deels wel op de personages uit mijn boeken lijk, maar dan natuurlijk wel de volwassen versie. Net als Coco heb ik ook echt een passie en we zijn allebei doorzetters. Verder denk ik dat ik in het echte leven wel wat rustiger ben dan mensen zouden denken. Ik hou van op een terrasje zitten met vriendinnen of gewoon lekker thuis met een goede kop thee.’

En als je jezelf in drie woorden zou moeten omschrijven? 
‘Dan zou ik zeggen: gedreven, huiselijk en verzorgend.’

In je boeken zie je altijd dat de meiden gezond eten. Doe je dat expres?
‘Dat doe ik inderdaad expres. Ik heb zelf namelijk ook dat als ik een boek lees en er komt eten in voor, dan krijg ik ook gelijk trek in hetgeen wordt gegeten. Daarom vind ik het belangrijk dat als mijn lezers mijn boeken lezen dat ze trek krijgen in iets gezonds, bijvoorbeeld een stukje mango of aardbeien. Ik eet zelf ook gezond, dat is eigenlijk normaal, toch? Soms eet ik ook weleens ongezond. Dat mag ook. Maar ik zou niet willen dat kinderen door mij veel suiker gaan eten. Daar heb ik wel goed over nagedacht.’

Hoe verdiep je je in de doelgroep?
‘Eigenlijk zie ik ze niet als een doelgroep. Ik schrijf over waar ik van hou, en dat is mode en mijn lezers houden ook van mode. Zo is het meer alsof we iets gemeen hebben, alsof we iets delen.’

Als je mocht kiezen: je bent nu jong of in de tijd dat je zelf jong was?
‘Oh, toen ik zelf jong was. Veel makkelijker. Kinderen zijn natuurlijk altijd wel met hun uiterlijk bezig, maar het moet nu allemaal wel heel perfect. Denk maar aan trends als shapen. Je ziet een vertekend beeld online, je gaat de werkelijkheid vergelijken met een bewerkte wereld. Met foto nummer 80 en met een filter erop. Ik zet zelf ook geen foto op Insta als ik moe ben. Wat wel leuk is, is dat je nu kunt zien hoe meiden in Frankrijk zich kleden. Daar kun je veel inspiratie uit opdoen. Dat had ik vroeger ook wel gewild.’

En dan nog even over je nieuwste boek 100% Coco New York.
‘In deel drie gaat Coco gaat naar New York naar de Teen Vogue Fashion University. En ze gaat twijfelen aan de liefde… Loopt dat wel goed af met Bruno?’

 

Wil jij kaartjes winnen voor de film 100% Coco?  Check dan onze Facebook en Instagram

100% Coco Trailer

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *